
به همت انتشارات زبان علم؛
کتاب «ایمنی و بهداشت در مدارس روستایی و عشایری» توسط نویسندگان بجنوردی منتشر شد
خراسان شمالی- کتاب «ایمنی و بهداشت در مدارس روستایی و عشایری» در بهار ۱۴۰۴ از سوی انتشارات زبان علم منتشر شد. این اثر حاصل تلاش مشترک چهار پژوهشگر است که با هدف ارتقای سطح آگاهی درباره سلامت دانشآموزان در مناطق کمتر برخوردار کشور به نگارش درآمده است.
ابراهیم امیری سرپرست تیم نویسندگان این کتاب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد بیان کرد: ایده این کتاب از مشاهدههای میدانی و تجربیات تدریس در دانشگاه شکل گرفت و ما در مواجهه با معلمان و دانشجومعلمان شاغل در مناطق محروم، با حجم بالایی از مسائل بهداشتی و ایمنی در مدارس مواجه بودیم؛ اما متأسفانه محتوای آموزشی موجود پاسخگوی این نیازها نبود.
وی افزود: مدارس روستایی و عشایری به دلیل شرایط خاص اقلیمی، جغرافیایی و دسترسی محدود به خدمات بهداشتی، نیازمند توجه ویژه و راهکارهای بومی هستند و این خلأ باعث شد به فکر تولید اثری کاربردی باشیم.
امیری با اشاره به رویکرد انتخاب و چینش این فصلها گفت: سعی کردیم از کلیات به جزئیات برسیم و به همین ترتیب فصل اول به مفاهیم زیستمحیطی و بهداشتی میپردازد و خواننده را با واژگان و اصطلاحات اصلی آشنا میکند. در فصل دوم، ضرورت و اهمیت بهداشت محیط در سکونتگاههای روستایی را بررسی کردیم. فصل سوم به موضوع ایمنی و سلامت در مدارس اختصاص دارد، جایی که وارد مصادیق میشویم. فصل چهارم بیماریهای شایع را معرفی میکند و در فصل پایانی و پنجم، چشماندازی از اقدامات اصلاحی، راهبردها و نگاه آیندهمحور ارائه شده که هم آموزشی، هم کاربردی و هم عملی است.
امیری با بیان اینکه مخاطبان این کتاب فقط دانشجومعلمان نیستند، ادامه داد: با اینکه مخاطب اولیه کتاب دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان هستند، اما عملاً این کتاب میتواند برای معلمان شاغل، مدیران مدارس، کارشناسان بهداشت و حتی برنامهریزان در آموزشوپرورش نیز مفید باشد.
وی تصریح کرد: زبان کتاب آموزشی و ساده است، اما از نظر علمی نیز معتبر و مستند است و به نظر من، هر کسی که به سلامت دانشآموزان در مناطق کمبرخوردار میاندیشد، میتواند از آن بهرهمند شود.
امیری با اشاره به اینکه در بخشی از کتاب، بیماریهای شایع مدارس روستایی معرفی شدهاند، افزود: این بخش بر اساس تحلیل گزارشهای بهداشتی رسمی، پروژههای میدانی دانشجومعلمان و مشاهدات شخصی در قالب طرحهای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان تنظیم شد.
وی گفت: بیماریهایی مانند گال، شپش، بیماریهای انگلی، مشکلات تنفسی ناشی از سیستمهای گرمایشی ناایمن و مسمومیتهای غذایی، شایعترینها بودند و هدف ما این بود که معلمان با نشانهها، روش پیشگیری و اقدامات اولیه آشنا شوند، چون در بسیاری از مواقع، معلم اولین و شاید تنها مرجع کمک است.
امیری تاکید کرد: فصل آخر چشمانداز است که به نوعی نگاهی آیندهنگر و راهبردی به موضوع است و در این فصل تأکید کردیم که آموزش سلامت باید به بخشی نهادینه از نظام تعلیم و تربیت تبدیل شود نه اینکه صرفاً اقدامی مقطعی یا مناسبتی باشد. از ایجاد شبکه معلمان تسهیلگر سلامت گرفته تا طراحی محتوای آموزشی بومی، همه این پیشنهادها برای آن است که مدرسه به فضایی امن، سالم و آگاه تبدیل شود.
وی گفت: تا وقتی سلامت و ایمنی در مدرسه تضمین نشود، هیچ آموزشی مؤثر نخواهد بود و این نکته نگاه ما در تدوین این کتاب بود چرا که آموزش، بدون بهداشت و امنیت به هدف نمیرسد؛ بهویژه در مناطقی که کودکی با ابتداییترین حقوق انسانی فاصله دارد.
ایجاد مفاهیم پایهای سلامت در مناطق روستایی
امیری بیان کرد: در این کتاب، مفاهیم پایهای بهداشت محیط، ضرورت سلامت در مناطق روستایی و بیماریهای شایع در مدارس عشایری بررسی شده و نهایتاً به راهکارهایی برای ارتقای سطح بهداشت در این مدارس پرداخته شده و کتاب در ۱۳۴ صفحه و در قطع وزیری منتشر شده است.
وی تأکید کرد: کتاب حاضر صرفاً یک اثر دانشگاهی نیست، بلکه تلاشی برای ورود به یک گفتمان ملی درباره عدالت آموزشی و بهداشتی است و ما به دنبال آن بودیم که ادبیات کاربردی در این حوزه خلق کنیم؛ چیزی که هم معلم، هم دانشجو معلم، هم مدیر مدرسه و حتی مسئولان محلی بتوانند از آن استفاده کنند.
کتاب «ایمنی و بهداشت در مدارس روستایی و عشایری» در بهار ۱۴۰۴ توسط انتشارات زبان علم منتشر شد و اثری است که در پنج فصل به موضوع مهم سلامت و ایمنی دانشآموزان در مناطق محروم میپردازد که حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران است. این کتاب با همکاری ابراهیم امیری، محمد معتمدیراد، محمدامین محمدزاده و مونا هوشمند گردآوری، تنظیم و منتشر شده است.
- ۰ ۰
- ۰ نظر